::SALAM PMUKM::


PERUTUSAN RAMADHAN 1431 H

PRESIDEN PERSATUAN MAHASISWA PMUKM


Assalamualaikum W.B.T

Salam Ramadhan Al-Mubarak dan Salam PMUKM

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan rahmat dan keizinanNYA kita masih lagi diberi peluang dan ruang untuk sekali lagi berada dalam bulan Ramadhan ini. Dikesempatan ini saya mewakili kepimpinan Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM) ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa kepada warga kampus UKM yang mana ia termaktub di dalam rukun islam yang ketiga.

Seperti yang sedia maklum apa yang kita lakukan dalam bulan ini akan mendapat balasan berganda. Malahan, nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dan iblis dirantai oleh Allah S.W.T.

Sabda Rasulullah saw.:

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Di harapkan Ramadhan 1431 H yang bertandang ini kita guna sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar menahan lapar semata-mata. Tetapi puasa adalah menahan lapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.

Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"

Sesungguhnya, bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah S.W.T sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hambaNya. Allah S.W.T tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah S.W.T pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang menganiayai diri sendiri.

Sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu." INSYAALLAH

MAHASISWA TUNJANG ASPIRASI UNIVERSITI”

TULUS IKHLAS,

MOHD HAMZAH ZAINUL ABIDIN

PRESIDEN PMUKM

0 Response for the "PERUTUSAN RAMADHAN 1431 H PRESIDEN PMUKM"

Post a Comment