::salam PMUKM untuk semua::

4/3/2010,Khamis- Satu pertemuan antara Pengarah Pusat Teknologi Maklumat, Prof.Ir.Dr.Hj.Othman A.Karim bersama Exco Informasi & Penerbitan PMUKM Saudari Siti Nur Hana telah diadakan. Turun hadir bersama dalam pertemuan ini saudara Hakimy Jury dan Saudara Sholihien Ahmad yang merupakan MT Sekretariat Informasi & Penerbitan PMUKM.

Antara tujuan perjumpaan ini diadakan yang pertama untuk mendekatkan MPP PMUKM sesi ini dengan pentadbiran universiti dan yang kedua bagi membincangkan masalah JARING yang panas diperkata dan dipersoal oleh mahasiswa/i UKM. Seperti yang semua maklum, JARING UKM merupakan salah satu kemudahan yang disediakan oleh pihak UKM kepada warga UKM dan pengguna luar melalui TETAMU UKM.
Sejak belakangan ini, ramai mahasiswa/i mengadu, mempersoal dan mendakwa bahawa capaian JARING merosot dan sangat perlahan. Ada pelajar menyatakan dia langsung tidak dapat menembusi capaian JARING. Apa yang menyedihkan lagi, ada yang mendakwa bahawa bayaran RM45 yang digembar gembur sebagai bayaran kepada kemudahan JARING ini adalah tidak berbaloi untuk perkhidmatan yang lembap dan perlahan seperti JARING.Tidak kurang yang sanggup bayar lebih untuk perkhidmatan yang lebih berkualiti. Dari ruang diskusi di dalam FACEBOOK antaranya:

Zharif Syafiq:SGT2 SLOW... NK BUKAK SPIN PUN KDNG2 X LEPAS..HERMMM MEMANG
BAYAR MURAH TP KALO X LEH ONLINE LEBIH BAIK X PAYAH BAYAR

manakala menurut Saudara Sahir Amini Abdullah Saleh,pelajar tahun 2,Ekonomi, Universiti Malaya, saya amat kagum dengan kemudahan JARING yang disediakan oleh pihak UKM kerana pelajar boleh access internet dari bilik dan capaian sangat baik berbanding universti-universiti lain.


Terima kasih atas komen anda. Kami dari pihak PMUKM sangat mengalu-alukan pandangan anda semua.Sebelum skuad PMUKM merungkai permasalah dan menjawab persoalan anda semua, ingin kami mengajak semua pengguna JARING mahupun TETAMU berfikir sejenak. Mengenai BAYARAN VS PERKHIDMATAN: Sekiranya pengguna dikenakan bayaran sebanyak RM45 ianya adalah untuk 1 semester pengajian (6 Bulan) berbanding broadband CELCOM,MAXIS dll yang mana bayaran dikenakan serendah RM 50 sebulan.. renung-renungkan. Mengenai capaian yang didakwa lembap, mahasiswa/i menunding jari atas kelembapan JARING kepada pihak UKM, sedangkan penggunaan Broadband adakalanya memberi masalah kepada penggunanya sendiri, tapi pengguna broadband mampu mendiamkan diri. Tepuk dada tanya diri. Mengenai bayaran RM45 untuk perkhidmatan wifi, bayaran itu sebenarnya bagi bayaran kemudahan seperti CCTV di kolej, komputer di bilik sumber kolej dan lain-lain perkara yang berkenaan. Capaian JARING perlahan berlaku dalam suatu tempoh masa yang singkat, ianya tidak bersifat berterusan. Hasil dari pertemuan dengan Pengarah PTM, punca utama kepada kelembapan capaian JARING telah dikenalpasti. Antaranya:
  • dari aspek teknikel
  • kandungan Virus didalam lap top/Pc
  • setting lap top/pc yang tidak tepat
  • tidak sign out/log of selepas penggunaan
  • membiarkan lap top/pc berhari-hari tanpa di shut down
Untuk makluman warga UKM, Jaring telah membuka server connection speed sehingga 255 mbps dan ini bagi kolej manakala 255 mbps lagi dibuka bagi penggunaan disekitar UKM.Pada permulaanya, Jaring hanya membuka sekitar 155mbps sahaja tetapi akibat kesesakan server, mereka menambah kan lagi kelajuan server. Menurut Pengarah PTM, kemudahan Wifi di UKM adalah yang terbaik berbanding universiti-universiti lain di Malaysia. Skuad PMUKM telah merumuskan permasalahan ini tercetus dek kerana penggunaan JARING/internet secara tidak berhemah. Skuad PMUKM memohon kerjasama semua pihak agak kita mengguna kemudahan yang disediakan ini secara lebih berhemah dan berkesan. Agar kita dapat menikmati kemudahan JARING secara optimum. Jika terdapat sebarang masalah yang berbangkit, warga UKM bolehlah pergi ke KIAM kerana disitu terletaknya Jaring Helpdesk. sekian.



0 Response for the "PMUKM@PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT"

Post a Comment